De Kracht van een Goede Spreker (1/3)
De Kracht van een Goede Spreker (1/3)

De Kracht van een Goede Spreker (1/3)

De kracht van een goede spreker draait volledig om overtuiging. Het publiek hoeft niet meer na te gaan of datgene wat gezegd wordt ook daadwerkelijk waar is. Aristoteles onderscheidt twee soorten middelen om het publiek te overtuigen. De eerste is intrinsiek en de tweede is extrinsiek. Extrinsiek is een middel dat vastligt. Dit zijn bewijzen als documentatie (geschreven, maar bijvoorbeeld ook op beeld vastgelegd), bekentenissen van getuigen, etc. Maar het eerste deel, de intrinsieke overtuigingsmiddelen zijn vanuit de spreker aanwezig en kunnen gecreëerd en beïnvloedt worden door de spreker zelf. Hierbij kan hij gebruik maken van de volgende drie onderdelen, Ethos, Pathos en Logos. In dit artikel gaan we voornamelijk in op de eerste, namelijk Ethos. De andere twee worden later behandeld in een aanvullend artikel.

Ethos, wattos?

Ethos is het eerste waar beroep op wordt gedaan door het publiek. Wat verstaan we onder Ethos? Ethos is dat wat het publiek denkt wie de spreker is. Onder ethos verstaan mensen drie clusters. Het eerste cluster is iets dat vrijwel meteen ontstaat bij een spreker en is het volgende. Is het prettig en aangenaam om naar de spreker te luisteren? Zaken die hier een aanvulling in kunnen geven zijn enthousiasme, charisma, charme, imago, indruk, reputatie enzovoorts. Vooroordelen spelen hierin een grote rol, want die creëren een beeld wat jij vaak onbewust bij een spreker creëert als luisteraar.

Daarna komt het tweede cluster waarin mensen beoordelen op inhoud. Is de spreker competent en deskundig genoeg? Kan ik bouwen op de informatie die de spreker mij geeft. Wanneer het publiek deze informatie blindelings volgt en het niet meer hoeft te checken spreken we van een goede spreker.

Het derde en laatste cluster wat het ethos van de spreker creëert is betrouwbaarheid. Op basis van deze en voorgaande clusters beslist men of een spreker betrouwbaar is of niet. De geloofwaardigheid, integriteit en wijsheid creëren de overtuigingskracht en het geloof in de spreker.

Hoe kan je je ethos verbeteren en daarmee je overtuigingskracht als spreker vergroten?

Analyseer jezelf eerst goed. Een goede zelfreflectie is hierbij enorm belangrijk. Wie ben jij als persoon en hoe kom jij over op anderen. Verdiep je in deze vragen en probeer deze zo goed mogelijk in kaart te brengen.

Wanneer je spreekt is de voordracht ook enorm van belang. ‘De voordracht’, stem, intonatie, toon, oogcontact, mimiek hebben allemaal invloed op je ethos. Door deze goed te beheersen en toe te passen op jouw publiek kan je je ethos sturen.

Spreek jij regelmatig of wil jij je ethos verbeteren? Heb jij dé tip voor een beginnend spreker of juist aan vraag als beginnend spreker? Laat het hier in de comments weten.

Gerelateerde berichten
Laat een antwoord