De zoveelste hype is weer gaande. Het aanmelden voor openbare evenementen en het aanmaken van nepevenementen. Wanneer je je Facebook tijdlijn opent zie je verscheidene evenementen van diepzeeknikkeren tot gooi hagelslag naar roodharige dag. Deze hype is begonnen bij een openbaar evenement voor een fotoshoot met je paard. Mensen gingen zich massaal op aanwezig zetten voor dit evenement. Ook werden er vele reacties op geplaatst.
Facebook hypes
Maar wat is dat toch met hypes op bijvoorbeeld Facebook? Zo hebben we al de Ice Bucket Challenge, Project X, Harlem Shake, Planking, Neknominaties en het delen van filmpjes gehad. Zodra de een afgelopen is, start de nieuwe hype alweer. Er is geen ontkomen aan, want Facebook plaatst deze gedeelde of gelikete berichten maar al te graag op je tijdlijn.
De theorie achter social media hypes
Social media hypes zijn sterk te vergelijken met de voormalige trends in de maatschappij. Denk bij trends aan Pokémon kaarten of verscheidene accessoires zoals het jaren ’90 haarbandje om de nek en de trainingspakken in de gabbercultuur. Wanneer we naar deze trends kijken is de levensloop hiervan als volgt ingedeeld.
Het begint allemaal bij de innovators. Dit zijn de trendzetters, de mensen die een trigger event creëren. Wat hieraan vooraf gaat is vaak een actuele gebeurtenis, een nieuwsfeitje. Denk daarbij aan het basis principe van de Ice Bucket Challenge. Deze was bedacht om bewustwording te creëren in de maatschappij over de ziekte ALS. Het ijswater zou je moeten verstijven zodat je even ‘hetzelfde’ zou ervaren als een ALS-patiënt. Vervolgens komen we aan bij de early adopters. Dit zijn de mensen die relatief actief zijn op het gebied van nieuwtjes(roddels). Denk aan celebrities en actieve bloggers. Dit zijn de mensen die erop kicken om als eerste een hype door te vertellen. Waardoor ze een grotere groep aansteken, de early majority. Dit is de grote groep die redelijk op de hoogte is van de actualiteit, daar vallen ook nieuws en pers bedrijven onder. Wanneer de hype groot genoeg is zal de media hierover meepraten. Bij deze groep is de hype op haar sterkste punt. Hierna daalt de hype. De early majority hebben er allemaal al aan meegedaan en nu komt de late majority nog even om de hoek kijken. Dit zijn de mensen die onder een steen gelegen hebben en nog een graantje meepakken van de hype. Wanneer ook deze mensen de hype alweer ‘gezien’ hebben, heb je de laggards. Dit is de groep die nog net niet snapt hoe een hype werkt. Die willen nog even laten zien dat ook zij er nog zijn. Hierna zal de hype doven, omdat deze door het overgrote deel al genoeg aandacht gehad heeft en niet meer interessant is. Zo’n hype duurt gemiddeld 3 weken.
Waarom doen mensen mee aan een hype?
Wij als Flexpanda hebben hier een bepaalde mening over. Deze is vrij te interpreteren en wij stimuleren het dan ook uw eigen mening te vromen. Over het algemeen zien wij dat mensen groepsdieren zijn. Zo wilt men niet teveel opvallen en al helemaal niet achterblijven. Wanneer men in je omgeving over een hype praat, wil je mee kunnen praten of zelfs opscheppen dat je er ook aan mee hebt gedaan. Denk aan DubSmash waarbij geluiden van bekende internetfilmpjes nagedaan konden worden. Facebook is een mooie manier om waardering te krijgen voor datgeen wat je plaatst. Sommige mensen krijgen er dan ook een beter gevoel van wanneer ze veel likes ontvangen.
Wij denken in ieder geval dat hypes ontstaan door sociale afhankelijkheid van de mens. Deze afhankelijkheid gecombineerd met de omvang en snelheid van social media creëert deze grote hypes. Wat zijn jouw bevindingen over mediahypes? Laat het ons weten in de comments!