Worlds greatest bands
Laatst was er een documentaire over Queen op tv, wat mij na liet denken over muziek en de manier waarop ik nu naar muziek luister. In deze documentaire vertelde Queen gitarist Brian May dat zij op een gegeven moment ‘de populairste band’ van de wereld waren. Iedereen kende Queen en nagenoeg iedereen luisterde naar hen. Zo was er vroeger altijd wel een nummer één band, die het hoogst op de hitlijsten stonden, de meeste platen in die tijd verkochten en het meest bekend waren. Zo zijn onder andere artiesten als Queen, the Rolling Stones, Michael Jackson, Elvis Presley en the Beatles enorm groots en bekend geworden/geweest. Dit bereikten zij onder meer met goede teksten, fijne ritmes, originele of vernieuwende muziek en dat allemaal op het juiste moment. Er is geen vaste formule voor het bereiken van een werelds succes als artiest. Maar kan dat tegenwoordig nog wel, dat artiesten zoals toen de muziekindustrie leidden?
Muziek, niet vanzelfsprekend
Ik heb natuurlijk geen wetenschappelijk onderbouwd antwoord op deze vraag, maar wil graag mijn visie met jullie delen. Tegenwoordig is het vanzelfsprekend dat waar je ook bent muziek binnen handbereik ligt. In supermarkten wordt het gedraaid, op de werkvloer, en nog vele andere plekken. Wanneer je in de trein of bus zit, zit het overgrote deel van de mensen met oordopjes in, hun ‘eigen’ muziek te luisteren. Toch is dit iets van de laatste jaren. Zo had je vroeger maar weinig middelen om naar muziek te luisteren. De radio gaf je de keuze uit verschillende zenders met verschillende muzieksoorten. Maar zoals je tegenwoordig een specifiek nummer in een handomdraai kan beluisteren, was deze luxe er vroeger niet. De muziek die je luisterde werd bepaald door de radiozenders en later ook tv zenders.
Vraag maar weinig aanbod
De muziekindustrie bestond vroeger uit slechts een handje vol grote radiozenders en tv-zenders. Deze selecteerden en promootten daarmee de muziek die zij het beste vonden. Ook waren de concerten enorm groot, denk aan Rod Stewart die in Rio de Janeiro 3,5 miljoen mensen in zijn publiek had. Artiesten werden wereldwijd bekend en de Amerikaanse en Britse afzet in de muziekindustrie was ongekend. Zo was Queen enorm bekend in Argentinië zonder dat zij daar in het begin ergen in hadden. Radiozenders speelden in op de trends en creëerden trends in de muziekindustrie. Mensen luisterden onbewust naar datgeen wat de radiozenders veel afspeelden.
Verschuiving van media kanalen
Tegenwoordig laat men zich over het algemeen niet meer leiden door de muzieksmaak van anderen en stellen we onze eigen afspeellijsten samen. Wat allemaal begonnen is bij de mp3 speler. We gingen massaal muziek downloaden en de LP’s en CD’s werden haast verleden tijd. (Lees:link:Vinyl on the rise)Dit heeft wel een nadelig gevolg voor de artiesten die juist door deze manier van muziek beluisteren minder zijn gaan verdienen. Artiesten moesten steeds meer uit concerten en festivals putten i.p.v. uit plaatverkoop. Tegenwoordig is het nóg eenvoudiger muziek te luisteren, afspeellijsten samen te stellen en muziek te delen, met mediakanalen als YouTube, Spotify en sinds kort Tidal. Gelukkig zijn mediakanalen als Soundcloud, YouTube en Spotify steeds meer bezig met het belonen van artiesten en is het publiek er ook toe bereid om hiervoor geld te betalen.
Bewust muziek luisteren
De verschuiving in media kanalen en daarmee het gevolg dat bands minder ‘groots’ worden zorgt voor een ander type muzikanten. Maar ook de luisteraar verandert. Daar waar we ons vroeger lieten leiden door de muziekindustrie met de artiesten die de beste marketing hadden, zijn wij nu zelf de baas over ons luistergedrag. Zo ben ik van mening dat luisteraars steeds bewuster muziek luisteren en dat daarmee artiesten meer gewaardeerd worden. Het grote aanbod artiesten en de verscheidenheid aan soorten muziek geeft ons meer dan genoeg keus. Maar hierdoor zullen bands niet zo snel meer wereldberoemd worden als the Beatles of the Rolling Stones dat waren in hun tijd.
Huidige radio lijkt conservatief
Wanneer ik tegenwoordig naar de radio luister kan ik me enorm storen aan de herhaling van bepaalde nummers. Sterker nog, wanneer je een jaar lang niet naar de radio zou luisteren en de trend niet meer volgt. Ben ik ervan overtuigd dat wanneer je 3 uur naar de radio luistert je weer helemaal bij bent. Commerciële radiozenders zijn nauwelijks veranderd ten opzichte van vroeger. Je zou denken, waarom hoor ik zo vaak hetzelfde nummer terwijl die muziek database van de radiozenders zo enorm groot is. Wanneer je alle uitgebrachte nummers op een rij zou zetten lijkt het mij dat je een maand lang geen nummer hoeft te herhalen. Als ik bijvoorbeeld een afspeellijst van mijzelf met ongeveer 500 nummers op shuffle zet, hoor ik zelden hetzelfde nummer zoals op de radio. Maar het zijn niet voor niets commerciële zenders. Achter deze herhaling zit een grote marketing formule. De muziek die in de gemiddelde top 40 staat is redelijk algemeen en zal zelden de grenzen van genres opzoeken. De kans dat mensen deze muziek prettig vinden is daarmee groter. Ook zullen producers er vast wel een grote som geld voor over hebben om hun nummer veel te laten draaien. Ik kan het dan ook enorm waarderen om na een dag werk, met radio op de achtergrond, eindelijk weer mijn eigen muziek te luisteren. Alsof ik moet detoxen van de ‘muziekte’ die de radio teweeg brengt.
Fin.
Over dit onderwerp zou ik eindeloos door kunnen praten. Zo heb ik hier een sterke mening in gevormd en ergernissen opgebouwd. Misschien dat ik er ooit nog een boek over schrijf, over de propaganda van de muziek industrie. En hoe het groepsdier ‘de mens’ zich laat leiden door andermans mening en marketing formules. Ik probeer zoveel mogelijk mijn eigen muziek te luisteren, nieuwe muziek te ontdekken en mezelf te “verbeteren” op dit gebied.
Wellicht is het een tunnelvisie van mij die jullie weten te doorbreken. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover! Laat mij weten of je het wel of niet met me eens bent in de comments.