De kans dat je de term gamification de laatste tijd ergens hebt horen vallen is groot. Het is een trend waar je steeds vaker iets over hoort, in het nieuws, op blogs of misschien wel bij het koffiezetapparaat op werk. Maar wat is gamification eigenlijk? En hoe gebruiken bedrijven het als marketingtool? Als je dat wil weten lees dan snel verder!
Wat is gamification?
Gamification is het toepassen van game technieken en game denken in een non-game context. Gamification kan in vele instellingen worden toegepast voor verschillende doeleinden. Het wordt bijvoorbeeld toegepast in lesgeven, denk maar aan een typcursus die je vroeger misschien gedaan hebt. Of in de luchtvaart waar simulaties worden gebruikt om piloten op te leiden. Maar ook in de marketing wordt gamification toegepast voor het creëren van engagement bij klanten.
Gamification in de marketing
Een goed voorbeeld van gamification is de Top Customer Reviewer programma van Amazon. Waarbij klanten die een review over een product schrijven punten kunnen verdienen. Als andere klanten deze review nuttig beschouwen worden er meer punten verdiend. Op deze manier wordt er een leaderboard gemaakt van de beste reviewers. Dit levert Amazon nuttige reviews op van producten terwijl de reviewer wordt gestimuleerd te blijven reviewen, omdat zij graag bovenaan willen blijven staan. Dit leidt tot meer engagement bij de klanten.
Waarom werken games goed voor engagement?
Laten we nog even bij het voorbeeld van Amazon blijven. Het idee van gamification is in dit geval gebaseerd op uitdaging en beloning. De uitdaging is in dit geval voor de reviewer om zoveel mogelijk, kwalitatief goede reviews te schrijven met als beloning de punten die kunnen worden verdiend. Het behalen van deze punten leidt tot het aanmaken van dopamine in de hersenen. Dit zorgt ervoor dat een blije emotie wordt opgewekt bij de reviewer, waardoor hij meer reviews wil schrijven en een goed gevoel krijgt bij het merk.
Dit is dan ook een belangrijk voordeel van het toepassen van gamification. Waar traditionele marketing uitingen vaak emotieloos zijn, zorgt de dopamine die wordt aangemaakt bij gamification voor een positieve emotie bij een merk.
Verschillende type gamers
Voor het toepassen van gamification is het wel belangrijk om te beseffen dat er verschillende type gamers zijn. Richard Bartle heeft hiervoor onderscheidt gemaakt tussen vier verschillende type gamers namelijk: Killers, Achievers, Socialites en explorers.
Killers
Killers zijn gefocust op het winnen van het spel, de beste zijn en houden ervan om direct met iemand te concurreren. Zij worden getriggerd door dingen als leaderboards en rankings.
Achievers
Achievers richten zich op het behalen van status. Door vooraf doelen te stellen die behaald kunnen worden, worden achievers getriggerd om deze zo snel en volledig mogelijk te volbrengen.
Socialites
Dit zijn de sociale gamers die erop gericht zijn nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe vrienden te maken. Deze groep kan worden getriggerd door de mogelijkheid om te chatten of de mogelijkheid om samen met vrienden te kunnen spelen.
Explorers
De explorers willen het onbekende ontdekken. Zij worden bijvoorbeeld getriggerd door het behalen van geheime achievements, die je pas kan zien als ze zijn behaald.
Tot slot
Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden van gamification te noemen en zijn er veel meer dingen waar je op moet letten als je gamification in wil zetten als marketingtool. Heb jij nog een leuk voorbeelden van een toepassing van gamification? Of weet je nog iets wat belangrijk is bij het goed toepassen van gamification? Laat het ons weten in de reacties.