Tegenwoordig heb je een enorme groei in het aantal webshops. Wist je dat het aantal webshops de laatste 10 jaar verzesvoudigd is? Nederlanders hebben de keuze uit meer dan 40.000 webshops. Het is dus belangrijker dan ooit tevoren dat je je onderscheidt ten opzichte van de rest. Maar hoe doe je dat? Prysr geeft je 3 tips voor meer omzet uit je webshop.
Tip 1: schrijf zoekmachinevriendelijke teksten
De belangrijkste tip is misschien wel het schrijven van waardevolle content. Schrijf dus voor de lezer en niet voor de zoekmachine! Belangrijk is om te focussen op een onderwerp. Dat onderwerp laat je terugkomen in je URL. Laat het vervolgens een paar keer terugkomen in de tekst: in de titel, meta titel en de tekst daaronder. Werk aan de autoriteit op je website. Dit is een langdurig proces, waarbij er actief op zoek moet worden gegaan naar referenties. Hierbij wordt er gelinkt vanuit andere websites naar die van jou. Google controleert ook de bron van de link. Des te betrouwbaar de bron des te meer waarde Google jou geeft.
Ga verder veel content schrijven. Je deelt dan namelijk veel kennis aan je klanten, je beantwoordt hun vragen en je linkt intern ook nog eens naar andere pagina’s in Google. Google zal hier extra waarde aan hechten. De content zal niet leiden tot extra verkoop, maar zorgt voor meer interactie, een betere merkbeleving en daardoor een betere vindbaarheid in Google.
Wat zeker waardevol is om op andere websites te bloggen. Ook hier is het belangrijk dat de externe website een hoge betrouwbaarheidsfactor heeft. Door een link in te voegen kan dit jouw website beter vindbaar raken in Google. Bovendien creëer je een nieuw publiek dat naar je website toegaat.
Tip 2: zet populaire webshops in
Populaire webshops zoals Bol.com hebben enorm veel bezoekers. Dit is dus een uitgelegen kans om je producten onder de aandacht te brengen.
Het voordeel van het verkopen via Bol.com is dat je niets afdraagt als je niet verkoopt. De kosten bestaan uit een vast bedrag en een percentage van de betaling.
Tip 3: enkele praktische zaken voor een gebruiksvriendelijke webshop
Des te makkelijker alles vindbaar is, des te sneller het aankoopproces zal zijn. Je wilt immers niet hebben dat je klant afhaakt, omdat hij bijvoorbeeld de winkelwagen niet kan vinden. Plaats daarom de winkelwagen standaard rechtsboven. Dit doet iedere website en de klant is dus gewend om naar rechtsboven te kijken.
Zowel in kleur als tekstueel moet de klant vloeiend zijn aankoop kunnen voltooien. Heeft de klant iets in zijn winkelwagen toegevoegd? Laat de klant dan de keuze maken tussen ‘verder winkelen’ en ‘afrekenen’. Als de klant aan het afrekenen is laat je degene focussen op zijn kerntaak: het betalen. Hierbij moet er dus geen verleiding komen. Uiteraard speelt de laadtijd hierbij ook een rol. Zeg nou zelf: in een fysieke winkel vind je het toch ook niet leuk om lang in de rij te staan?
Hopelijk heeft Prysr jou geholpen om meer uit je online marketing te halen. Veel succes toegewenst!