In een tijd waarin er elke dag nieuwe bedrijven op de markt komen waardoor de concurrentie toeneemt is het cruciaal om klantbehoud te stimuleren. Vaak wordt er gezegd dat klantloyaliteit kan bijdragen aan klantbehoud en dat is ook zeker waar. Maar de vraag is hoe krijg je loyale klanten? Een goede service verlenen of goede producten op de markt brengen en af en toe de klanttevredenheid meten zal niet voldoende zijn. Het gaat tegenwoordig niet meer om de unique selling point van een bedrijf maar om de unique buying reason. Wat onderscheidt jouw bedrijf van de andere bedrijven? In dit artikel geven we een aantal tips over hoe klantbehoud en loyaliteit gestimuleerd kan worden.
Tevreden klanten zijn niet altijd loyaal
Vaak meten bedrijven eens in de zoveel tijd hun klanttevredenheid in de hoop dat klanten feedback geven waar zij vervolgens hun dienstverlening weer op aanpassen. Toch is zo een klanttevredenheidsonderzoek niet de manier om klanten te behouden. Want uit verschillende onderzoeken blijkt dat tevreden klanten niet altijd loyaal zijn. Daarom is het veel belangrijker om te kijken hoe je een klant aan je kan binden in plaats van de tevredenheid op nummer 1 zetten.
Persoonlijke dienstverlening
Klantbehoud kan gestimuleerd worden door een persoonlijke service te verlenen. Ook als het gaat om een product verwachten klanten toch een persoonlijke dienstverlening. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue. Niet alleen leveren zij een product maar installeren ze het ook nog eens en allemaal met een glimlach.
Goed CRM systeem
Om klantbehoud te verhogen is het goed om inzicht te hebben in wie je klanten zijn en wat hun wensen en behoeften zijn. Dit kan je meten via een customer relationship management systeem. Via een identity management tool kan er gemakkelijk gefocust worden op nieuwe klanten aantrekken en het klantbehoud. Verbeter operationele processen en maak het bestelproces eenvoudig zodat potentiële klanten niet afhaken.