Als je een horeca onderneming hebt, ben je altijd op zoek naar manieren om de tevredenheid van je gasten te verbeteren. Zo behoud je je klanten en krijg je nieuwe klanten door succesvolle recensies en mond-tot-mondreclame. Elk onderdeel van je restaurant is daarbij van belang. Het gaat om de sfeer die je uitstraalt, de inrichting, het horeca servies, het bestek, maar ook de achtergrondmuziek, de geur van het eten en de aandacht van de bediening. Gebruik al deze elementen op een slimme manier om van jouw zaak een succes te maken.
Je horeca servies beïnvloedt de smaak van het eten
Je kiest voor horeca servies dat makkelijk te onderhouden is en lang mee gaat. Het servies moet tegen een stootje kunnen, want zeker als het druk is, is er niet altijd tijd om voorzichtig met het servies om te gaan. Naast deze aandachtspunten, heeft de keuze in vorm, grootte en kleur van je servies en glaswerk invloed op de smaak van het eten. Zo wordt eten dat op een wit bord geserveerd wordt, als smaakvoller en zoeter ervaren. Ook een rond bord maakt het eten zoeter. Dit in tegenstelling tot een hoekig bord. Kies je voor een bord met veel kleurcontrast, dan zal je gast meer eten. Gerechten op een klein bord ogen groter. Dat geldt ook voor een bord met een kleine rand.
De inrichting van je restaurant stopt niet bij horeca servies
Om je gasten te verwelkomen bied je ze een aantrekkelijke zitplaats aan. De tafels zien er verzorgd uit en zijn netjes gedekt. Het dekken van de tafel stopt niet bij het servies. Denk ook aan de serveerschalen, het broodmandje, de theedozen en het peper- en zoutstel. Zorg dat deze tafelartikelen passen bij de rest van je interieur en bij de door jou gewenste uitstraling. Het zit hem in de details. Daarmee maak je de inrichting van je horeca onderneming helemaal af.