Bedieningsmedewerkers zijn misschien wel de meest onderschatte succesfactor van elke horecaonderneming. Door de groeiende economie zijn er meer horecagelegenheden dan ooit en dit leidt dan ook tot een stevige concurrentiestrijd. Gasten hebben terrasjes, restaurants en kroegjes voor het uitkiezen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je je gasten bindt aan je onderneming? Het begint bij goed horecapersoneel.
Effectieve en efficiënte werkers
Goede bedieningsmedewerkers zijn onmisbaar in de horeca. Deze horecatoppers zien er altijd representatief uit en maken het verschil. De menukaart kent geen verrassingen voor ze en er kan een eerlijk advies worden gegeven. Goed horecapersoneel kan daarentegen effectief en efficiënt te werk gaan. Multitasking en de veelvoorkomende verzoeken handelen ze zonder problemen goed af. Deze toppers zorgen zelfs voor meer omzet, omdat cross selling en up selling geen onbekende begrippen zijn.
Tips bedieningsmedewerkers voor een optimale klantbeleving
De communicatie tussen de gasten en bedieningsmedewerkers wordt gezien als klantbeleving. Over het algemeen is de communicatie met de gasten standaard en niet onderscheidend, terwijl het helemaal niet zo moeilijk is. Hieronder geven wij een aantal tips voor een optimale klantbeleving:
- Zorg voor een persoonlijk welkom voor elke gast. Hierbij spelen oogcontact en enthousiasme een belangrijke rol.
- Zijn de wensen van je gasten al bekend? Door in te spelen op de wensen, voelen gasten zich gewaardeerd.
- Ga het gesprek aan. Veel medewerkers durven dit niet of onderschatten het belang hiervan. Toon oprecht interesse en je zult zien dat gasten zich meer op hun gemak voelen en zich gemakkelijker door je laten leiden. Hou het gesprek kort maar krachtig.
- Geef advies. Veel gasten vinden het lastig om een goede keuze te maken. Help je gasten door een gerecht aan te bevelen. Door eerder de wensen te hebben opgevraagd en het gesprek bent aangegaan, heb je de relatie met de gast verstevigd. Een gast zal je hierdoor meer vertrouwen en sneller meegaan in je aanbeveling.
- Vraag regelmatig of alles naar is en speel in op de wensen. Is er kritiek? Ga serieus om met de feedback en zorg voor een goede oplossing.