Als jij jouw website hoog wilt laten scoren in Google, is het noodzakelijk dat jij jouw website optimaliseert. Hoe optimaliseer je een website? Hiervoor moet je eerst een stapje terug, hoe zoekt jouw doelgroep. Houd jij al rekening met deze zoektrends?
Featured Snippets
De zogeheten positie 0 van Google. Dit is het hoogste zoekresultaat vaak in een vak weergegeven en geeft concreet antwoord op jouw vraag. Hieronder een voorbeeld:
Een bezoeker op Google typt de volgende vraag in: ‘Welke kleur krijg ik als ik paars en blauw meng?’. Het antwoord op deze vraag kan kort zijn en Google wil het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken. Dit betekent dat het antwoord (de tekst van een bepaalde website) op positie 0 komt te staan met daaronder een link naar de desbetreffende pagina.
Dit betekent dat de bezoeker niet meer naar de desbetreffende pagina moet gaan, maar al direct het antwoord ziet. Bij uitgebreidere vragen zal de bezoeker dan vaak wél alsnog de pagina aanklikken. Als jouw website op positie 0 kan komen binnen Google, gaat dat zeer veel bezoekers opleveren.
Gesproken zoekopdrachten
Steeds meer mensen maken gebruik van de spraakfuncties op hun mobiele telefoons. De verwachting is dat in 2018 ook steeds meer mensen zoekopdrachten met behulp van de spraakfunctie gaan plaatsen. Dat betekent dat de zoekmarkt binnen Google, en andere zoekmachines, drastisch gaat veranderen. De verwachting qua SEO is dat de long tail zoekwoorden daardoor aan populariteit gaan winnen. Ook kan het taalgebruik op een website van doorslaggevend belang worden. Men hanteert immers andere teksten online dan in het dagelijkse leven. De verwachting is dat het taalgebruik van het dagelijkse leven ingesproken gaat worden bij de zoekopdrachten. Het is daarom van belang dat de teksten op een website natuurlijk over gaan komen.
Visueel zoeken
Een nieuw component binnen de zoekmachines gaat het visuele zoeken worden. Deze verandering zorgt ervoor dat niet alleen tekst belangrijk is, maar ook visuele inhoud. De verwachting is dat Google meer en meer gaat experimenteren met het visuele zoeken. Grote bedrijven zoals Bing en Pinterest hebben ook al veel geld geïnvesteerd in het visuele zoeken.
Bij visueel zoeken wordt het antwoord op een zoekopdracht gegeven met behulp van plaatjes, grafieken of afbeeldingen. Vaak zeggen afbeeldingen meer dan 1000 woorden, waardoor een bezoeker sneller antwoord kan krijgen op zijn/haar vraag.