Uit statistieken blijkt dat het aantal voertuigen ingevoerd vanuit Duitsland naar Nederland ieder jaar maar blijft toenemen. De cijfers spreken voor zich er is een duidelijke trend. De reden laat zich raden, er zijn enorme prijsverschillen ontstaan tussen de Nederlandse en Duitse automarkt. Soms betaal je wel ruim tienduizend Euro meer voor min of meer exact hetzelfde model in Nederland. Er wordt veel geklaagd over de EU in de media, maar laten we ook een van de voordelen van de EU in het zonnetje zetten: het is vandaag de dag veel makkelijker om een auto in te voeren. Er zijn geen grenzen meer immers. Hoewel auto import steeds makkelijker wordt, zijn er nog wel een aantal mogelijke valkuilen waar we je voor willen behoeden.
Tip #1: BPM optimalisatie
Er is geen ontkomen aan. Er zijn twee dingen zeker in het leven, dood en belastingen. Zo ook bij import. Je zult BPM moeten betalen. Hoeveel je betaalt, dat heb je echter bijna volledig in de hand. Het is namelijk zo dat er niet 1 wijze is om deze te berekenen. De Nederlandse Belastingdienst geeft jou de vrije hand om zelf tot een berekening te komen min of meer. Natuurlijk zijn er wel bepaalde regels. Maar binnen die regels mag jij zelf een berekening maken. De kunst is om tot een zo laag mogelijk bedrag te komen binnen die regels. Hier kun je zelf een paar dagen zoet mee zijn indien je de tijd hebt. Anderzijds is het aan te bevelen een deskundige hiervoor in te zetten zoals easyimport (website). Het voordeel van uitbesteden is dat je doorgaans een garantie krijgt dat je geen naheffing krijgt van de Belastingdienst. Doe je het zelf en maak je een foutje, dan heb je kans op hoge boetes.
Tip #2: Garantie
Hoewel we onze oosterburen vertrouwen, kan het nooit kwaad om garantie te hebben. Bij de meeste aankopen bij bedrijven in Duitsland krijg je ook als Hollandse koper een jaar garantie. Bij particulieren is dit natuurlijk niet zo. Om die reden valt het te prefereren om bij een bedrijf aan te schaffen.
Tip #3: Transport
Je moet de auto na aankoop ook nog wel hier krijgen. Dit kun je net als de BPM zelf doen, of je kunt het uitbesteden. Ook in dit geval is het aan te raden in veel gevallen om het aan een expert over te laten. Bij uitbesteden heb je ook verzekerd transport (bron: easyimport.nl). Indien je zelf gaat rijden, leuk natuurlijk om direct in je nieuwe aankoop te kunnen scheuren over de autobahn, maar weet dat je wanneer je Nederland binnenrijdt een tijdelijke speciaal kenteken moet aanvoeren anders riskeer je hoge boetes.